Posted in

Motivarea Angajatilor / Personalului: Rol, Performanta & Strategii

Motivarea Angajatilor
Posted in

Productivitatea este un element cheie pentru succesul unei companii. Costul lipsei de implicare a angajatilor este mare, de aceea motivarea angajatilor ar trebui sa fie unul dintre obiectivele principale ale managerilor. 

Cum se pot creste moralul si motivatia angajatilor? Care sunt factorii care afecteaza motivatia angajatilor? Este nevoie doar de stimulente financiare pentru a motiva? Oamenii vor sa se simta apreciati, parte din echipa si ca reprezinta o valoare pentru companie, prin urmare motivarea personalului are un rol foarte important. In articolul urmator iti vom prezenta de ce conteaza motivarea angajatilor in cadrul unei firme si ce solutii au la indemana managerii pentru a pastra oameni motivati in echipa cat mai mult timp si a ii face sa astepte cu nerabdare ziua lor de lucru.

De ce este importanta motivarea angajatilor?

Cand conducerea companiei stie cum sa motiveze angajatii, va obtine tot ce e mai bun din ei. Iata cateva dintre motivele pentru care este importanta motivarea angajatilor:

  • angajatii motivati vor munci mai mult si mai bine si isi vor asuma mai multe responsabilitati;
  • angajatii multumiti se vor dedica misiunii companiei si vor dori sa ramana in companie decat sa caute un alt loc de munca;
  • se formeaza o echipa unita si puternica;
  • mediul de lucru este favorabil dezvoltarii continue.

Un exemplu actual care arata importanta acestui aspect este felul cum companiile au pus in practica motivarea angajatilor in pandemie prin flexibilitatea programului de lucru, feedback prompt, comunicare frecventa si empatica sau celebrarea micilor reusite.

Care este diferenta dintre motivare si motivatie

Este foarte important sa facem diferenta dintre motivare si motivatie pentru a intelege ca ceea ce il motiveaza pe un angajat al unei companii poate sa nu fie indeajuns pentru un alt angajat. Fiecare om este unic si are motive diferite pentru care se comporta intr-un anumit fel.

In spatele unui anumit comportament se afla o anumita motivatie. Motivatia reprezinta totalitatea motivelor care determina pe cineva sa efectueze o anumita actiune sau sa tinda spre anumite scopuri. Motivarea inseamna actiunea de a impulsiona o alta persoana sa se comporte in asa fel incat sa porneasca o actiune. Motivatia este un mix de nevoi, impulsuri si obiective. Cand oamenii sunt indemnati corespunzator sa isi atinga potentialul, ei depasesc asteptarile. 

Pentru a mentine angajatii motivati este necesar ca cei din conducere si din departamentul de resurse umane sa isi cunoasca angajatii, sa le arate ca au incredere in ei si în capacitatea lor de a-si îndeplini responsabilitatile, si, desigur, sa le ofere recompense corecte. Acestia sunt factori esentiali pentru retentia angajatilor.

Cum iti dai seama ca angajatii nu mai sunt motivati?

Lipsa motivarii angajatilor este usor de confundat cu lipsa de competenta a acestora sau cu alte motive personale pentru care angajatii nu mai dau randament. In cele mai multe cazuri, lipsa motivarii apare atunci cand intervine plafonarea si se acumuleaza nemultumirile. 

Primii pasi pe care companiile ii pot face pentru a reda motivatia la locul de munca sunt:

  • sa identifice semnele demotivarii; 
  • sa descopere cauzele lipsei de motivatie. 

In aceasta situatie este important rolul comunicarii manageriale in motivarea angajatilor. Cu cat angajatii se simt mai dispusi sa discute deschis despre nemultumirile lor, cu atat gradul de retentie angajati creste.

Iata cateva dintre semnele care arata ca un angajat nu mai este motivat suficient:

Productivitate redusa

Acesta este cel mai evident semn al demotivarii angajatilor. Daca, pe o perioada mai lunga de timp, angajatii nu mai sunt la fel de eficienti ca inainte, rateaza termenele de livrare sau se pierd in detalii nesemnificative, inseamna ca acei angajati nu mai sunt motivati.

Lipsa dorintei de a invata lucruri noi

Fie ca este vorba de cursuri de dezvoltare personala sau profesionala, daca angajatii nu manifesta interes pentru lucruri care le faceau placere in trecut, inseamna ca avem de a face cu angajati demotivati.

Dezvoltarea profesionala ii ajuta pe angajati sa dobandeasca informatii actuale si certificatele necesare pentru a-si cizela cariera si a-si perfectiona abilitatile pe care le utilizeaza in mod frecvent la job. Dezvoltarea personala are un impact semnificativ si asupra dezvoltarii profesionale, deoarece angajatii isi imbunatatesc continuu aptitudinile si cunostintele de care au nevoie pentru a se simti impliniti atat in viata personala, cat si in cea profesionala.

Invoiri / absente dese

Lipsa de motivatie se manifesta si prin intarzieri frecvente la munca, refuzul de participare la sedinte sau un grad ridicat de absenteism motivat sau nemotivat. Cand angajatii nu mai au tragere de inima sa isi faca treaba si par mai degraba obligati sa vina la munca, apar si greselile frecvente si un nivel scazut de productivitate.

Feedback negativ (uneori nesolicitat)

Daca apar nemultumiri frecvente din partea clientilor sau chiar plangeri sau critici din partea unor angajati din companie despre activitatea anumitor angajati, acestea pot fi un semn al lipsei de motivatie. 

Un alt scenariu posibil ar putea fi si o incercare de discreditare a angajatilor, mai ales daca domeniul in care activeaza este unul competitiv.

Cauze pentru lipsa de motivatie

Pot exista mai multe cauze pentru lipsa de motivatie a angajatilor. Unele pot fi externe (neintelegeri in familie, lipsa unei dorinte autentice de a urma acel drum de cariera, un stil de viata dezordonat), altele interne, care depind de management si de conditiile de la locul de munca. 

Este foarte important sa identifici cauzele posibile si sa le rezolvi pentru a iti pastra angajatii in companie. Ne vom axa pe acele cauze interne care tin de cei din conducerea companiei. Iata care sunt principalele cauze: 

Management invaziv sau autoritar

Unii managerii au tendinta sa se implice mai mult decat este necesar in activitatea angajatilor. Chiar daca au cele mai bune intentii si vor sa ajute, acest tip de management, numit si micromanagement, poate afecta activitatea angajatilor cauzand frustrari si intarzieri. Ofera-le angajatilor tai libertatea de a isi rezolva singuri sarcinile de lucru. 

Alti manageri, pe de alta parte, arata un nivel mult prea ridicat de autoritate. Angajatii care sunt tratati cu prea multa autoritate dezvolta o anumita frica de a-si face treaba, deoarece nu se simt destul de liberi sa isi discute neintelegerile, ceea ce le poate afecta performanta si motivatia.

Lipsa perspectivei in cariera

Daca angajatii nu sunt incurajati si sprijiniti sa isi imbunatateasca competentele profesionale, ei se vor plafona si nu vor mai da randament. Echipa isi va spori eficienta, daca angajatii sunt sustinuti sa se dezvolte, ceea ce aduce un avantaj companiei si o perspectiva pozitiva asupra carierei. 

Nesiguranta la locul de munca

Un loc de munca ar trebui sa ofere si stabilitate angajatilor pentru a le spori motivatia. Una dintre sursele principale de stres este nesiguranta locului de munca. Angajatorii ar trebui sa isi ia toate masurile necesare pentru a avea grija de angajati si a le oferi increderea ca joburile lor nu vor fi doar niste puncte de trecere in cariera lor sau ca vor fi inlocuiti cu prima ocazie.

Neincrederea in conducere / viitorul companiei

Aici intervine din nou rolul comunicarii manageriale in motivarea angajatilor. Cu cat comunicarea este mai transparenta in ceea ce priveste conducerea sau viitorul companiei, cu atat angajatii vor fi mai implicati. Comunicarea este un factor cheie pentru ca angajatii sa nu isi piarda interesul pentru jobul lor si sa aiba convingerea ca drumul pe care merge compania este cel bun.

Lipsa beneficiilor si recompenselor

Lipsa de motivare este strans legata si de absenta beneficiilor si recompenselor pe masura rezultatelor. Eficienta si productivitatea sunt sporite, iar angajatii vor sta departe de mediocritate, daca se ofera astfel de stimulente.

Probleme de adaptare / intre colegi

Chiar daca salariul si beneficiile sunt bune, tensiunile din birou pot afecta drastic moralul si motivatia la locul de munca. Cine ar veni cu drag la lucru, daca nu s-ar intelege cu colegii sau daca nu ar gasi un mediu de lucru placut care sa usureze adaptarea?

Impactul pe care il are motivarea angajatului asupra performantei de lucru

Cel mai important rol al motivarii angajatilor este imbunatatirea performantei de lucru. Pentru ca motivarea angajatilor in Romania sa functioneze, este necesar ca managerii sa isi cunoasca angajatii si mediul de lucru din cadrul echipelor. Astfel se vor putea aplica cele mai bune strategii cu scopul de a pastra talentele in companie si de a atrage noi candidati competenti si proactivi.

Important este ca motivarea angajatilor in companiile romanesti sa nu se concentreze doar pe marirea anuala de salariu si cateva beneficii. Pentru a deveni angajati de baza ai companiei, este nevoie si de alte tipuri de stimulente financiare sau non-financiare.

Motivarea non-financiara a angajatilor – Functioneaza?

Specialistii in resurse umane sustin ca motivarea angajatilor prin metode nefinanciare este o solutie pe termen lung pentru mentinerea productivitatii, performantei si satisfactiei angajatilor.

Motivarea non-financiara a angajatilor are rezultate mult mai eficiente alaturi de bonusurile salariale. Majoritatea angajatilor se implica mai mult daca managerii apreciaza eforturile lor in mod public intr-o sedinta sau printr-un email trimis intregii companii.

Strategii – Cum poti motiva angajatii?

Angajatorii au misiunea sa aduca idei de imbunatatire la locul de munca cu scopul de a motiva angajatii. Exista mai multe metode de a facilita motivarea angajatilor, astfel incat compania sa devina cea pentru care toata lumea vrea sa lucreze. Ar putea fi ceva la fel de simplu ca asigurarea transparentei in comunicare, oferirea unei zile de concediu cu ocazia zilei de nastere sau respectarea promisiunilor.

Strategii pentru motivarea angajatilor – exemple:

Recompensarea angajatilor si recunoasterea meritelor

Exista mai multe metode pentru recompensarea angajatilor. Anumite recompense pot fi oferite din primul an de vechime, daca angajatii sunt implicati in companie, ceea ce se reflecta intr-un nivel de retentie sporit si un mediu de lucru placut. Se mai pot oferi si bonusuri de performanta stabilite in momentul in care se contureaza modalitatea de evaluare, o zi de concediu de ziua de nastere, sesiuni de masaj la birou sau bonusuri / cadouri cu ocazia sarbatorilor.

De exemplu, poți opta pentru coșuri cadou de Crăciun sau cos cadou de Paste cu ocazia acestor sărbători. Astfel de gesturi pot avea un impact mai mare decât ai crede asupra bunăstării de locul de muncă și te pot ajuta ca echipa ta să fie sudată și să reziste pe termen lung.

De asemenea, este foarte important sa le fie recunoscute in public meritele angajatilor pentru a le ridica nivelul de incredere si a se simti apreciati.

Ofera-le un anumit grad de flexibilitate

O cultura organizationala bazata pe independenta si flexibilitate este apreciata de angajati. Tot mai multi angajati isi doresc sa aiba printre beneficii si un program flexibil, care sa le ofere acel echilibru mult dorit intre viata personala si cea profesionala. Anagajatii se vor simti mai responsabili si vor aprecia increderea oferita.

Comunica transparent despre evolutia profesionala

Discutiile libere cu angajatii in ceea ce priveste drumul profesional parcurs ofera transparenta mult dorita si apreciata de catre angajati. Asigura-te ca iti programezi astfel de intalniri cu angajatii tai in mod regulat.

Ofera oportunitati de dezvoltare personala (traininguri, conferinte)

Dezvoltarea personala ii ajuta pe angajati sa invete lucruri noi si sa evolueze, ceea ce elimina plictiseala si plafonarea. Discuta cu angajatii tai si afla ce nevoi au pe plan personal. Se vor vedea efectele si pe plan profesional.

Faciliteaza respectul reciproc si transparenta in echipa

Comunicarea clara si transparenta este recomandata in orice situatie ar aparea. Hotararile luate fara a fi discutate in echipa sau deciziile aparute din senin si fara motive evidente genereaza neincredere si o lipsa de respect.

Nu uita de motivarea financiara a angajatilor

Motivarea financiara a angajatilor joaca un rol important in satisfactia la locul de munca. Ia in considerare valoarea muncii prestate si experienta angajatilor si ofera salarii bune si bonusuri atunci cand e cazul. 

Pune in valoare opiniile angajatilor

Angajatii au nevoie sa fie incurajati sa isi expuna opiniile fara teama de a fi judecati sau criticati. Poti discuta cu ei sa ofere si propuneri pentru imbunatatirea activitatii la locul de munca.

Onoreaza-ti angajamentele

O metoda sigura prin care angajatii isi vor pierde increderea in angajatori este atunci cand acestia nu isi respecta promisiunile. Odata ce ai luat o hotarare, mergi pana la capat.

Alatura-te conversatiei

TOP
COSUL MEU 0
VIZUALIZATE RECENT 0